· 

「イラストと絵画の違い」

「十字架賛歌」 F100
「十字架賛歌」 F100

「イラストと絵画の違い」

 

 

イラストとは、社会の風刺をしたり社会風俗を移す鏡のような存在だ。

中にはキャラクター物として独自のブランドにもなり得る。

いつも絵の背後にはクライアントがいて、クライアントの意向を尊重するため、表現としては主導権を握りにくい。

個人の内的宇宙や精神世界は表現しにくい。

その代わり増版され一定の消費者が購入していくので、金銭的報酬が出やすい世界だ。

だからイラストは、常に社会に消費される運命にあるのである。

良く言えば、絵の社会還元。

悪く簡潔に言えば、表現がシャバの餌ってことだ。

 

絵画も社会を映し出す同じ役割があるが、表現に作家が100%主導権を握れる。

死後、著作権が切れるまでは、その表現はその作家のものである。

社会を映し出すのに加えて、個人の内的体験を露わにする世界だ。

作家として有名になれば、数千万数億円単位の破格の値段がつく反面、人脈やスポンサーがないと1円でも売るのに苦労する世界である。

そのように、絵画は社会には消費されにくい。

だが本当の芸術はこれでなくちゃいけない。

 

イラストと絵画では、そのような違いがあるのである。


"Difference between illustration and painting"

 

 

Illustrations are like mirrors that satirize society and transfer social customs.

Some of them can be unique brands as character items.

There is always a client behind the picture, and since the client's intentions are respected, it is difficult to take the initiative in terms of expression.

It is difficult to express the inner universe and spiritual world of an individual.

Instead, it is a world where monetary rewards are easy to come out because it is reprinted and purchased by a certain number of consumers.

That is why illustrations are always destined to be consumed by society.

To put it better, the social return of painting.

To put it badly and briefly, the expression is public food.

 

Painting has the same role of reflecting society, but the artist can take 100% control of the expression.

After death, until the copyright expires, the expression belongs to the artist.

It is a world that reveals an individual's inner experience in addition to reflecting society.

If you become famous as an artist, you will get an exceptional price of tens of millions of yen, but on the other hand, if you do not have a network of people or a sponsor, you will have a hard time selling even one yen.

As such, paintings are less likely to be consumed by society.

But the real art must be this.

 

There is such a difference between illustrations and paintings.