· 

「日本の美術の世界における悪しき問題」

「CROSS」四六判半裁
「CROSS」四六判半裁

「日本の美術の世界における悪しき問題」

 

 

日本の美術の世界は、人を利用して生きる人間ばかりだ。

大体は作品の実力がない分、口と権力を使うのである。

公募団体などの組織の中での序列や、自分の保有する組織における外での社会的権力(例えば、画家でありながら、自分が、社長・医者・法律家などであるなど)を、絵の評価に利用するのである。

権力のあるものは振りかざし、権力のないものはその虎の威を借りる。

 

大体は声を張り上げて、実力のある若手に対して一方通行に命令をしたり、無理難題をたくさんやらせる。

例えば、展示会場での絵の配置は、口の強い権力者がほとんどを決めてしまうのである。

誰もその人には歯向かえなし、意見をすれば会の中での身の安全がない。

そして、表現力の高い大作を、作家の人間性が気に食わないからと会場の端っこに運ぶよう、罪の無い若手に命令したりする。

みんな怖くて、言う通りにするしか無いと運んで行く。

そういった具合に、作品を悪い位置に運んだ責任を、若手に責任転嫁するのである。

また悪知恵のある若手は、その責任転嫁を逆利用して立身出世に使ったりする。

それは一例であるが、そのような日本の悪しき風習であるパワーハラスメントが美術の世界ではまかり通っているのである。

 

作品の評価が人間関係によって決まり、作品の持つ表現力によって正しく評価されない。

それが日本美術の最大の問題だ。

 

そうやって政治家のように身を立てている者のなんたる多いことだろう。

日本の若手芸術家はこの問題と戦わなくてはいけない。

そしていずれ、この問題をなくさないといけない。


"Bad problems in the world of Japanese art"

 

 

The world of Japanese art is full of people who live by using people.

Most of the time, he uses his mouth and power because he lacks the ability to work of art.

He uses his rank within organizations such as open recruitment organizations and social power outside his own organization (for example, he is the president, doctor, lawyer, etc.) to evaluate the painting. To do.

Those with power are swung around, and those without power are used in reverse.

 

Most of the time, they raise their voices and give orders to young talented people in a one-way street or do a lot of difficult tasks.

For example, the placement of paintings in the exhibition hall is mostly decided by a strong-spoken person.

No one can turn to the person, and if you give an opinion, there is no personal safety in the meeting.

Then, he orders innocent young people to carry a highly expressive masterpiece to the edge of the venue because the artist's humanity does not like it.

Everyone is scared and carries it as he says.

In such a way, the responsibility for carrying the work to a bad position is passed on to young people.

In addition, young people with bad wisdom use the transfer of responsibility in reverse and use it for their career advancement.

That is just one example, but power harassment, which is such a bad custom in Japan, is common in the world of Japanese art.

 

The evaluation of the work is determined by human relationships and is not evaluated correctly by the expressive power of the work.

That is the biggest problem of Japanese art.

 

I wonder how many people are standing up like politicians in that way.

Young Japanese artists have to fight this problem.

And eventually, we have to get rid of this problem.