· 

「練習してから本番に臨め」

「人物デッサン:ジャケットを片手に」
「人物デッサン:ジャケットを片手に」

「練習してから本番に臨め」

 

 

私がそうだから堂々と言おう。

どんなにヘタクソでも、人に値段つけて売るんだったら、基礎トレーニングは欠かせないってことだ。

 

プロの画家であれば、普段からのスケッチやドローイング、デッサンを疎かにして、本番の絵を描いて売るなんてもってのほかだ。

アマチュアならそれで許されるだろう。

何か描きたいのなら、プロは、突発的に画面に出てきたものだけに依り頼んではいけないのである。

修行の結果が絵となるような作品を販売しなくちゃ、社会通念的にも嘘である。

 

例えば行列のできるラーメン屋が、麺も大して茹でた経験もなくて、美味いラーメンが作れるだろうか?

美味いラーメンが作れるのは、毎日毎日飽きるほど麺を茹でて、飽きるほどスープを作り続け、その経験を苦労とともに習熟しているからである。

だってそれがプロなんだから。

なんの修行を積まなくても、スーパーで売ってるスープや麺を、袋の裏の説明書き通りに調理すれば、今はいきなり美味いラーメンの作れる時代になったが、ラーメンを一から作る店でやったらルール違反である。

ラーメン屋が販売するには、修行で鍛えた技と独自の調理方法を使って、美味いラーメンの全てを手作りしなくてはいけない。

だって、お金もらってんでしょ?

お客さんはそういう工程に対してもお金を払っているのである。

 

絵描きも一緒だ。

毎日毎日、自分の表現のために手技を磨く。

描いてたら突然画面に現れてくるものは、絵描きのダイレクトでピュアーな表現で、もちろん素晴らしいものだ。

過去に偉大な哲学者ニーチェの開発した、文章の自動筆記に似ている手法である。

だが、普段から描き慣れているその作家の習熟した技がなくては、作品は全体的に稚拙なだけである。

(・・・実際そうです。私は観念的にものを言ってるんではなくて。アマチュアの人でも、そういう作品は、ちょっと見ればわかります。)

 

思想的にも技術的にも足りていない、思いつきだけで描いたものを売る。

それはプロの身で、お金を対価に作品を交換している人間のすることじゃない。

何にも描いたことのない幼子が、思いつきで描き殴ったものと変わらない。

そういう幼子のような作品が好きで、お金を出したい人は買えば良いだけである。

 

習熟した技を「手癖せ」などと言って軽視している人もいるが、結局は描き手の総合的な技が習熟しているから、練習なしでも優雅に見えるのである。


"Practice and then go to production"

 

 

Let's say it proudly because I am.

Basic training is indispensable if you want to sell it to people at a price, no matter how bad it is.

 

If you're a professional painter, you can't just draw and sell your actual drawings while neglecting your usual sketches, drawings, and drawings.

If you are an amateur, that would be acceptable.

If you want to draw something, professionals shouldn't rely solely on what suddenly appears on the screen.

It is a lie in the conventional wisdom that we have to sell works whose training results are picturesque.

 

For example, can a ramen shop with a line make delicious ramen without having much experience in boiling noodles?

The reason why the shop can make delicious ramen is that the shop boiled noodles every day to the extent that it gets tired, keeps making soup so much that it gets tired, and is proficient in that experience with difficulty.

Because it's a professional.

Even if you don't practice anything, if you cook the soup and noodles sold at the supermarket according to the instructions on the back of the bag, you can suddenly make delicious ramen, but the shop that makes ramen from the beginning is doing it. It is a rule violation.

In order for a ramen shop to sell it, all of the delicious ramen must be handmade using the techniques trained in training and unique cooking methods.

Because he got the money, right?

Customers are also paying for such processes.

 

The drawing is also the same.

Every day, every day, we hone our techniques for our own expression.

What we draw and suddenly appear on the screen is a direct and pure expression of the painter, which is of course wonderful.

It is a technique similar to the automatic writing of sentences, developed by the great philosopher Nietzsche in the past.

However, without the skill of the artist who is accustomed to drawing, the work is only childish as a whole.

(... Actually, I'm not saying things conceptually. Even amateurs can understand such works by just looking at them.)

 

Sell what you have drawn just by thinking, which is not enough ideologically and technically.

It's not what a professional person does, who exchanges works for money.

It's no different from a child who has never drawn anything and hit him with an idea.

If you like that kind of childish work and want to pay for it, you can just buy it.

 

Some people disregard the skill they have mastered by saying, "Take a habit," but in the end, because they are mastered in the overall skill of the painter, they look graceful without practice.